Skip to content

Home Forums Verzorging Zaaien Euphorbia e.d.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #41211
    Erwin de Cock
    Deelnemer

    Afgelopen jaren heb ik een aantal malen Euphorbia’s gezaaid, planten die bij ons in de winter groeien (althans bij de meeste soorten die ik heb gezaaid). Zou het dan ook niet beter zijn om deze planten niet aan het begin van onze zomer, maar ergens vroeg in het najaar te zaaien? Ze hebben dan een soort vliegende start. Iemand hier enige ervaring mee?

    #41212
    Aiko
    Moderator

    Zijn deze Euphorbia-soorten niet toevallig opportunistische groeiers? Dat ze ook prima willen groeien en water opnemen zodra ze gewoon water krijgen? Dinteranthus, Titanopsis en Argyroderma zijn ook winteractieve succulenten, maar kunnen ook in de zomer actief zijn als je ze water geeft.

    Maar voor de winteractieve succulenten die ook echt vanaf de herfst tot en met het voorjaar actief zijn en een strikte zomerrust houden, kan je ze op twee momenten van het jaar zaaien. Het eerste moment is aan het begin van hun groeiseizoen. Voor ons is dat ongeveer vanaf eind augustus tot eind september. Dan zijn de nachten alweer langzaam aan het afkoelen, heb je nog wel aardig wat zonuren in het najaar maar is de lichtintensiteit al echt aan het afnemen. Houd er wel rekening mee dat er nog wel hete dagen kunnen zijn. Kleine net ontsproten zaailingen kunnen op zich wel prima tegen broeikashitten van 30+ graden, maar kunnen makkelijk wegbranden als er ook flinke zon bij komt. Zorg dat ze niet in de volle zon komen.

    Het tweede moment is in het vroege voorjaar. Ik doe dat meestal eind maart. De winteractieve soorten die ik dan zaai, blijf ik de hele zomer watergeven zoals ik dat ook met de zomeractieve soorten (zoals eigenlijk alle cactussen) doe. Eens per weken een plonsje water. In het najaar, wanneer bijvoorbeeld de cactussen en andere zomeractieve soorten wel drooggehouden worden, blijf ik de zomeractieve soorten gewoon water geven. Ik geef ze pas een zomerrust in de zomer daar weer op, dus in hun tweede zomer. Het eerste jaar in hun eerste zomer kan je ze dus gewoon prima in de zomer aan de groei houden, is mijn ervaring. Alleen zeer obligate winteractieve soorten die bij de minste of geringste zomerhitte in zomerrust gaan, werkt het zaaien in maart niet. Zoals bij Diplosoma. De zaailingen van deze soort gaan in de loop van de late voorjaar toch in zomerrust, maar zijn dan nog te klein om de zomer te overleven. Water geven heeft geen zin, ze nemen toch niets op.

    Maar mijn ervaring met winteractieve soorten is niet met Euphorbia’s, maar voornamelijk mesems (zoals Conophytums) en Afrikaanse bolsucculenten zoals Massonia en Daubenya. Dus kan je voor Euphorbia’s geen gericht advies geven.

    #41250
    Erwin de Cock
    Deelnemer

    Het viel me met name op bij Euphorbia Ferox, die anderhalf jaar na zaaien nu begin oktober ineens gaan groeien. Maar ook wat soorten die ik dit voorjaar (eind februari met bodemwarmte; Enopla, Horrida, Obesa) ontkiemden wel, maar deden daarna niets meer. Lastig is wel dat ik weinig weet heb, welke soorten en geslachten in de praktijk -zoals jij ze noemt- ”zeer obligate winteractieve soorten” zijn. Het is me in ieder geval niet gelukt om mijn Euphorbia Obesa zaailingen (2 stuks die opkwamen) de winter te laten halen. De andere soorten gelukkig wel.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top