Skip to content

Home Forums Plantidentificatie Welke plant is dit en doen we het goed? :)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #30731
    Carine
    Deelnemer

    Goedemiddag,

    van een vriendin uit Portugal hebben we een stekje gekregen, omdat ze wist dat we dit erg leuk zouden vinden. We hebben deze geplant en hij groeit als kool, maar maakt wel veel wortels aan onderin, waarbij hij ook de blaadjes los laat.

    Op de foto is het originele stekje. Hiervan hebben we de bovenkant afgeknipt (want hij werd heel lang) en deze geplant in een lange pot en dit is ook heel snel aan het groeien.

    Nu zijn we benieuwd of we het wel goed doen voor ze, omdat ze te lang lijken te worden, worteltjes maken uit de stam en blaadjes onderin loslaten. Dus wat doen we goed, wat niet goed?

    Ik begin een betje het idee te krijgen dat het meer een grondplant is, dus eentje die over de grond groeit, in plaats van rechtop? In mijn zoektocht kwam ik niet verder dan de Graptopetalum paraguayense, maar dat is hem ook niet.

    We horen het heel graag,

    gr. Carine

     

    plantje

    #30732
    anita
    Deelnemer

    Ik denk een sedum soort die toch rechtop groeit en luchtwortels maakt

    #30733
    Aiko
    Moderator

    De verlengde groei lijkt me te komen door een tekort aan goede lichtintensiteit, met sprietgroei als gevolg. Etioleren, heet dit. Geef de plant de meeste licht plek die je maar kan bieden, waar (veel) direct zonlicht komt. Warmte en water resulteert meestal in groei. Dat wil je wellicht niet in de winter met weinig zonintensiteit. Ik zou adviseren om het watergeven te stoppen (of slechts af en toe een klein plonsje). Ook is het waarschijnlijk verstandig de plant niet te warm te houden. Koel en licht, dat is wat deze plant nu nodig heeft voor de winter. In het voorjaar is warmte en water weer beter, want dan gaat ‘ie weer aan de groei en is er weer meer lichtintensiteit. Tot dat moment is de plant in een winterslaap houden waarschijnlijk het beste.

    Dat de onderste blaadjes afvallen is meestal geen probleem. Dat gebeurt bij meerdere succulenten, zeker de soorten die geen vlezige bladeren hebben. Dit zijn de oudste blaadjes, en die vallen meestal ook als eerste af.

    #31320
    Carine
    Deelnemer

    Hallo Anita, hallo Aiko,

    hartelijk dank voor jullie reacties. 🙂 Ik zal Etioleren opzoeken en kijken wat we er hier aan kunnen doen.

    Het is alleen zo dat de top die we afgeknipt hebben van de plant van de eerste foto in een nieuwe grote pot hebben gezet en deze staat links ervan op de vensterbank, wat net wat minder licht geeft hier, en deze plant doet het heel goed. Hij is veel groener, dikker en de blaadjes onderin blijven er beter aanhangen.

    Kan het met dan ook met voeding te maken hebben? Of met het feit dat hij met een andere vetplant in dezelfde pot staat?

    En kunnen jullie nog vertellen hoe deze plan in het echt groeit?

     

    Een hoop vragen, hoop dat jullie ze willen beantwoorden. 🙂

    gr. Carine

    #41491
    Marik
    Deelnemer

    Hallo Carine,

    Sorry voor mijn late reactie; maar aan de onderkant van de stammetjes te zien, ( het bruine gedeelte) vind ik het op een Crassula soort lijken; ik heb daar zelf meerdere van. 1 Heb ik vorig jaar als bonsai boompje gekregen, die heeft kleine blaadjes. Maar er zijn ook met grotere dikke blaadjes. Deze crassula soort komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika en groeit daar in zonnige, droge gebieden.  Het zijn gemakkelijke planten, en stekken kan je ze inderdaad door takjes af te knippen. Grote exemplaren zijn best duur in aanschaf; dus maak er een mooi vol boompje van!. In Nederland wordt de Crassula ook wel de Jadeplant of Geldboom genoemd.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top