Skip to content

Home Forums Verzorging Wat is de oorzaak van de scheur in de cactus?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #43780

    Een van mijn cactussen heeft sinds kort een scheur.
    Wat is de oorzaak van de scheur?
    Gaat de cactus hier van dood?

    #43798
    Aiko
    Moderator

    Een scheur kan ontstaan als je een succulent teveel water hebt gegeven. Dan neemt de plant zoveel water op, dat de cellen die het water moeten opslaan kunnen scheuren. Dit gebeurt niet snel, en als het gebeurt eerder bij soorten als Argyroderma en Lithops.

    De gemiddelde cactus zal eerder beginnen te rotten dan te scheuren, vermoed ik.

    Wat hier gaande is, durf ik niet te zeggen. Afhankelijk van de oorzaak is mechanische schade meestal niet zo’n probleem. De wond droogt als het goed is uit en ooit zal de wond niet meer zichtbaar zijn naarmate de plant groeit. Dat kan vele jaren duren. Daar hoeft een cactus dus niet dood aan te gaan.

    Maar als het weefsel zacht is en zacht blijft, en de bruine kleur zich zelfs verspreid, heb je wel een probleem. Dan heb je te maken met rot en is de enige redding voor de plant door het gezonde weefsel boven de bruine weefsel af te snijden en deze opnieuw te laten bewortelen. Zorg dat je alleen vers ogend groen overhoudt. Alles dat bruin is zou je dan weg moeten snijden.

    #43807

    Bedankt voor het antwoord, Aiko. Hier kan ik zeker wat mee!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top