Skip to content

Home Forums Cactussen & vetplanten Vraag: Wie heeft ervaring met het zaaien van Tephrocactus geometricus

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #44172
    Albert
    Deelnemer

    Vorig jaar al eens geprobeerd te zaaien, zonder succes helaas. De zaden zitten in een sponsachtige massa, is dit om extra vocht te binden voor de kieming? Dit jaar weer zaden besteld bij Succulenta, “de aanhouder wint…”

    Ik heb hier nog geen goede zaai instructie van kunnen vinden, wel dat het soms jaren kan duren voordat er kieming optreedt.

    #44174
    Aiko
    Moderator

    Het zijn redelijk grote ronde zaden, toch?

    Wat kan helpen is de zaden wat opschuren met schuurpapier, of een beetje zoutzuur gebruiken, of de zaden voorweken in warm water. Daar zelf geen ervaring mee. Ik heb Tephrocactus (een andere soort) gewoon gezaaid zoals ik dat met alle andere cactuszaden heb gedaan. Daar is wel wat van opgekomen, maar het kon beter. Ik vond het wel voldoende.

    Hier staat overigens wel een zinvolle tip: https://terraforums.com/forums/threads/tephrocatus-geometricus-seedlings.125683/

    Zaaien in vochtig papier. Een methode die ik mogelijk zelf ook ga proberen, wat ik heb ook wat zaden van Tephrocactus geometricus  bij Succulenta besteld (nog niet in huis).

    #44180
    Albert
    Deelnemer

    De zaden zijn inderdaad behoorlijk groot voor cactussen, maar vergelijkbaar met andere Opuntia’s. Alleen de sponsachtige massa ken ik niet van andere Opuntia’s. Bij mij is de bestelling van cactuszaden helaas ook nog niet binnen, ik denk dat het erg druk is met sorteren en verzenden. Zaaien in vochtig papier lijkt mij inderdaad het proberen waard. Bedankt voor de tips!

    • Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Albert.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top