Skip to content

Home Forums Cactussen & vetplanten Vraag: Ervaring met zaaien Echinocereus reichenbachii

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #44171
    Albert
    Deelnemer

    Al drie keer heb ik de Echinocereus reichenbachii proberen te kweken uit zaad. Tot nu toe is er nooit wat opgekomen. De meeste andere soorten cactussen lukken wel. Iemand een idee of ervaringen wat goed werkt, of is dit gewoon een moeilijke cactus om te zaaien?

    #44173
    Aiko
    Moderator

    Hoe zaai je? Misschien is er wat aan te merken op jouw manier van zaaien of het tijdstip.

    Echinocereus reichenbachii is niet echt een moeilijke soort. Maar soms willen dingen gewoon niet, ook niet als je zaden van verschillende bronnen hebt. Beste dat je kan doen is gewoon blijven proberen met verse zaden, maar ook de huidige zaden een herkansing geven. En dan zal je zien dat ineens alles toch goed ontkiemt. Geen idee waarom ineens wel en eerder niet. Die dingen gebeuren gewoon wel eens. Ik heb het jaren gehad met Dinteranthus vanzylii. Lukte me gewoon niet. En na een paar jaar proberen heb ik potten vol met deze Dinteranthus…

    #44182
    Albert
    Deelnemer

    Tot nu toe heb ik in April gezaaid, temperatuur 20-24 graden Celcius. Zaai en stek grond verschraald met extra zand. Grond van onderaf  vol laten zuigen met water. Zaden op oppervlak verspreid. Oppervlak net afgedekt met aquariumgrind 1-3 mm diameter (zaden zijn niet heel klein, daarom wel net afgedekt waar tussen de korrels grind nog af en toe de ondergrond te zien is.) Nog iets nevelen met de plantenspuit, en daarna gespannen lucht, alleen wat ochtendzon. Voor veel cactussen werkt dit goed. Ook een Echinocereus zadenmengsel geeft een goede opkomst, helaas weet ik nog niet wat voor soorten dit zijn, maar misschien heb ik geluk….

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top