Skip to content

Home Forums Cactussen & vetplanten oude zaden

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #7379
    Finland
    Deelnemer

    Ik was in 60-er jaren lid van Succulenta. Mijn laatste portie bestelde zaden heb ik nooit gezaaid, want ik ging verhuizen. Deze zaden heb ik nog steeds, zijn besteld van Clichéfonds Succulenta, Brinkstr. 49, Bennekom. Het jaar is 1969 óf 1970 óf 1971. De nummers zijn 81, 110, 131, 150, 154, 160, 452. Altijd bij kamertemp. bewaard. Ik heb de volgende vragen: 1)Kan iemand achterhalen welke soorten dit zijn? 2)Het zou heel interessant zijn te weten hoe het is met de kiemkracht van zulke oude zaden. Beste zou zijn zaaiproef tegelijk met verse zaden van dezelfde soorten. Ik wil dat liever niet aan, want woon nu in Finland, korte zomers, huis in de schaduw, geen kas. Heeft iemand belangstelling zo’n proef te doen? Kan interessante resultaten geven en misschien uitmonden in publicatie in blad “Succulenta”.

    #7380
    Aiko
    Moderator

    Gerard van het Clichéfonds van Succulenta had het onlangs over een zaaiproef die hij wil doen met oude zaden, om te bepalen welke ontkiemingspercentages deze zaden nog kunnen behalen (Gerard beschikt over een bron dat erg positieve ontkiemingspercentages laat zien voor sommige soorten, ook al zijn de zaden een jaar of tien oud). Eventueel met het idee er ook een artikel aan te wijden. Wellicht interessant voor jullie twee om samen te werken?

    Stuur Gerard anders eens een mailtje via: zaden@succulenta.nl
    Hij kan je hopelijk ook helpen te achterhalen welke soorten bij de nummers horen.

    #11528
    arjen
    Deelnemer

    ik vind het experiment op zich prima klinken, maar het moet gezegd dat de kiemresultaten van het clichéfonds bij mij, maar ook bij een boel anderen, de laatste jaren erg tegenvallen.
    er bestaat het vermoeden dat dit komt door het verhandelen van oude zaden.
    voor het afnemen van kiemkracht na verloop van tijd is voldoende wetenschappelijk bewijs, het verschilt echter wel per geslacht.

    nog een korte reactie op het bericht van Finland: uw zaden zijn zo goed als zeker weten niet meer kiemkrachtig.

    #11551

    Ik kwam vorig jaar nog een potje vol Ferocactus zaden uit 1984 tegen. Ik heb ze toch maar gezaaid, maar de zaden kwamen niet op. Er kwam uiteindelijk alleen wat witte substantie uit de zaden.

    #11843
    Henk Roozegaarde
    Deelnemer

    Ik heb onlangs diverse Mammillaria zaden van ca 20 jaar oud gezaaid. De zaden bleken geen kiemkracht meer te hebben.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top