Skip to content

Home Forums Cactussen & vetplanten Muiria hortenseae (impressie zomerrust tot herfstactiviteit in wat foto's)

  • Dit onderwerp bevat 1 reactie, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Aiko.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #7412
    Aiko
    Moderator

    Een intrigerend plantje, Muiria hortenseae, dat bekend staat als ‘moeilijk’, en je (als gevolg hiervan) niet veel in collecties ziet. Ik heb een paar jaar geleden twee kleine zaailingen van iemand gekregen, en ik ben blij te zien dat ik ze tot nu toe prima in leven kan houden.

    Muiria hortenseae is een plant dat in herfst actief wordt, en de hele winter door tot diep in het voorjaar geregeld water wil. Je moet het vooral vaak water durven te geven. Zie ook het advies op: https://files.nyu.edu/ms689/public/AGM.html#muiria. Zorg dat Muiria geen al te lange droge zomerrust krijgt. Vanaf ongeveer half mei tot eind augustus is lang genoeg.

    In het voorjaar (rond deze tijd) gaat Muiria in zomerrust. Het intrigerende aan dit plantje vind ik dat de plant dan alarmerend krimpt en uitgedroogd eruit ziet. Je zou het bijna voor dood houden. Zo ziet de plant er uit in het midden van de zomer:

    Aan het eind van de zomer ontwaakt de plant langzaam. Het breekt zelf door het vlies van het oude bladpaar, en toont al wat van het frisgroene nieuw bladpaar. Dit is het signaal om de plant weer wat water te geven.

    Eenmaal volledig wakker en na de eerste watergifte, staat het nieuwe bladpaar weer mooi strak en zijn de fijne beharing van de huid prima te zien.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top