Skip to content
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #7557
    Aiko
    Moderator

    Op 27 oktober 2015 zal lid Peter van onze eigen lokale afdeling een lezing geven met als titel “Mijn verzameling in 2015”.

    #7559
    Aiko
    Moderator

    Aanstaande dinsdag is het zo ver. Dat geeft Peter een lezing.

    Peter stelt zichzelf voor in het onderstaande stukje:

    Even voorstellen: Ik ben Peter, 49 jaar.
    De presentatie geeft een overzicht van mijn verzameling, gericht op de groei en bloei in het afgelopen seizoen. Het is een gemengde verzameling, cactussen, mesems, caudex-planten en bolgewassen. Mijn voorkeur gaat vooral uit naar de Mexicaanse soorten, Ariocarpus, Echinocactus, Lophophora, Turbinicarpus, enzovoort. In mijn verzameling zijn ook de succulenten uit Madagaskar vertegenwoordigd. Deze vragen ‘s winters meer warmte zoals de Melocactussen en de Uebelmania’s uit Brazilië. Deze geslachten overwinteren bij mij dan ook op kamertemperatuur. Verder zijn de winter groeiende bol gewassen uit Afrika onder andere Massonia en Boophane vertegenwoordigd. Ik kweek mijn planten in een kas van 18 vierkante meter op een volkstuin. Dit betekent dat alle planten 2 x per jaar verhuizen. De meeste planten staan ‘ s winters in een onverwarmde kamer. De volgende geslachten blijven onverwarmd in de kas: Escobaria, Lobivia en een aantal Opuntia-achtigen.
    Via deze presentatie laat ik zien hoe ik de hobby beleef. En hoop ik anderen enthousiast te maken voor deze veelzijdige hobby. Voor alle duidelijkheid, er zijn geen goede of slechte manieren om de hobby te beleven, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

    De verenigingsavonden worden gehouden in het gebouw Middin, aan de Huis te Landelaan 492, 2283 VJ te Rijswijk op de 4e dinsdag van de maand. De zaal is open vanaf 19:30 uur, de avond vangt aan om 20:00 uur en sluit rond 22:30 uur. Tijdens de pauze is er een verkoop van loten voor het winnen van planten. Introducés zijn welkom.

    #7558
    Aiko
    Moderator

    Deze lezing is inmiddels geweest. Secretaris Jan heeft over deze avond de volgende samenvatting geschreven:

    Ons algemeen bestuurslid Peter had voor deze avond, het afgelopen seizoen foto’s genomen van de planten in zijn hobby kas. We constateerden dat hij daar buitengewoon goed in geslaagd is en de 18 aanwezigen zagen niet alleen zijn Mexicaanse juweeltjes maar eveneens bollen en knollen uit Zuid-Afrika. Ook zijn verhaal was interessant en gespeend van humor! In verband met de beperkte ruimte in zijn kas (18 m2) moeten er keuzes gemaakt worden en dan kiest men dikwijls voor de kleinere soorten. In de koude maanden is de verzameling ondergebracht in zijn woning. Deze maand betrekt hij een nieuwe kas op een andere locatie in Rijswijk en wij zijn bij deze uitgenodigd deze kas te bezoeken in het komende jaar, op een van de locatieavonden in juni of juli. Peter het was klasse, namens allen hartelijk dank!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top