Skip to content

Home Forums Verzorging in de winter

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #43263

    hallo

    ik ben een beginnend cactus liefhebber, en moet nog veel leren.

    afgelopen voorjaar heb ik wat bakjes met zaden opgezet, en die groeien goed.

    ze staan nu in een koude kamer, hebben ze dan ook water nodig ?

    of gaan de seedlings ook in rust ?

    gr. Ton

    #43265
    Aiko
    Moderator

    Het licht een klein beetje aan wat voor soorten je gezaaid hebt. Maar aangezien je aangeeft een beginner te zijn, ga ik er vanuit dat de soorten die je gezaaid hebt redelijk courante soorten zijn. In principe hebben ze geen water nodig. Het is het beste ze droog te houden. Door de koelte in een koude kamer raken ze minder snel vocht kwijt.

    Wel kan het goed zijn voor de zaailingen om eens in de maand of om de maand een héél klein beetje water te geven om de ergste droogte een beetje op te vangen. Ik gebruik daar een fles voor, waarin ik in de dop een paar kleine gaatjes heb gemaakt. Door de fles op de kop te houden loopt het water door de gaatjes, en die houd ik even boven de potjes. Zo kan je gedoseerd water geven en zorgen dat alleen de bovenste leeg wat vochtig wordt; genoeg voor de wortels wat water op te nemen zonder dat het lang nat blijft.

    Maar elke zaailing met een grootte van een halve centimeter zou geen problemen moeten hebben een maand of vijf droog te staan (mits het inderdaad lekker koel is).

    Succulenta heeft ook een interessant boekje voor beginners: “Cactussen en vetplanten, een handleiding”, https://succulenta.nl/nieuwe-boeken/

    #43276

    dankjewel Aiko.

    het zijn meerdere soorten. van alles wat.

    ik weet nog niet precies waar mijn voorkeur naar uit gaat.

    op dit moment vind ik de kleinere bolcactussen het leukst.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top