Skip to content

Home Forums Cactussen & vetplanten Haworthia ziek?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #20895

    Hoi! Kan iemand mij helpen? Mijn Haworthia heeft allemaal witte bolletjes /korreltjes in de potgrond en in het plantje zelf? Iemand die weet wat dit is en hoe ik dit kan verhelpen?

    #20896
    Aiko
    Moderator

    Heb je ook een foto?

    Dit klinkt in ieder geval als wolluis. Als het echt erg is, zou ik aanraden de plant uit de grond te halen, de oude grond weg te gooien, de hele plant even goed afspoelen zodat alle wolluis weg is en ook alle oude grond van de wortels af is (pas op dat de wat dikke wortels niet afbreken), en de plant in schone aarde oppotten.

    Om wolluis te lijf te gaan in de toekomst, is het verstandig de plant geregeld (eens in de zoveel weken) met een plantenspuit nat te stuiven met een mengsel van 1 deel water en 1 deel spiritus, en een klein scheutje afwasmiddel of andere zeep. De spiritus (verdund met water) pakt de wolluis aan, het zeepsop zorgt dat de beschermende was van de wolluis wordt opgelost zodat de spiritus de wolluis kan doden. Herhaal het bespuiten geregeld, zodat wolluis van de in de tussentijd uitgekomen eitjes ook worden aangepakt.

    #20917

    Het lukt me niet om afbeeldingen te verzenden maar er lijkt een witte waas over de potgrond heen te zitten, plantjes ernaast hebben dit nu ook…

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top