Skip to content
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #7508
    Aiko
    Moderator

    Een klein verslag over het bezoek aan de ELK 2015:

    Afgelopen 11-13 september vond weer de ELK plaats. In mijn ogen toch wel het jaarlijks hoogtepunt wat betreft planten kijken en planten kopen. Zelf bezocht ik de beurs alleen op zaterdag 12 september.

    De ELK is de grootste plantenbeurs voor succulente planten in Europa (misschien zelfs wereldwijd?). Naast de beurs waren er ook lezingen, die ik persoonlijk altijd links laat liggen. Ik kijk liever naar de plantjes zelf. En kijken en zien, dat kon ook dit jaar weer prima! Er zijn altijd wel wat planten aanwezig die je verder nooit echt tegen komt. Wat te denken van van de recent ontdekte en beschreving Aztekium valdezii? Daar waren kleine geënte plantjes van te koop; een kleine centimeter groot, slechts 55 euro per stuk… Verder andere rariteiten als Whitesloanea crassa, Welwitschia mirabilis, Euphorbia abdelkuri, Euphorbia horwoodii en de ondanks het inmiddels behoorlijk grote aanbod de nog zeer prijzige Dorstenia gigas. De ELK blijft een beetje een rariteitenkabinet. Altijd leuk om te zien welke prijskaarten sommige verkopers bij een plantje durven te leggen. En interessant om te volgen of sommige van die planten een paar uur later er nog steeds staan, of al mee naar huis zijn gegaan met iemand met een inmiddels lege portemonnee. Een nieuwe (spruitende) vorm van Dorstenia gigas met een hoogte van ongeveer acht centimeter mocht met iemand mee voor 250 euro, volgens het prijskaartje. In de uren dat ik er was was er nog geen moedige plantenliefhebber geweest die dit aandurfde.

    Indrukwekkend waren toch wel de Ariocarpussen die een Spaanse verkoper in het aanbod had. Zeer compacte planten op hoge leeftijd, mooi opgepot in steenachtig puin. Alsof je in Mexico zelf stond! Het stille vermoeden is dan bij veel kenners dat het dan importplanten zullen zijn. Maar ik kan me ook voorstellen dat de Spaanse zon en twintig jaar kweekgeduld hier ook een prachtig resultaat neer kan zetten. Ook hier waren de prijskaartjes afgestemd op twintig jaar intense zorg.

    De hoge prijzen vielen mij bij deze vijftigste editie van de ELK in ieder geval op in vergelijking met voorgaande edities van de ELK, dat zal wel duidelijk zijn. Niettemin waren er ook meer dan genoeg planten naar ieders gading met iets schappelijke prijzen.

    Via het CactiGuide forum en het BCSS forum ken ik een hoop plantenliefhebbers digitaal. Een paar van deze liefhebbers waren overgekomen vanuit het buitenland (in dit geval Slovenië, Portugal, Engeland en Duitsland) om de ELK te bezoeken. Zo heb ik persoonlijk kennis kunnen maken met mensen waar ik al een tijd via het forum mee communiceer, en waar ik ook al een of meerdere keren zaden mee heb geruild.

    Mijn persoonlijke buit waar ik op het eind van de dag mee naar huis ben gegaan viel mee. Ik was gevallen voor een paar planten van Resnova megaphylla, Bulbine fallax en twee plantjes van Conophytum youngii. De laatste had ik niet gekocht maar geruild met een mesembliefhebber die er graag een andere rariteit van mij voor in ruil wilde. Deze ruil betrof een plantje van Bulbine bruynsii dat ik twee jaar geleden zelf had gezaaid. Conophytum youngii is nog niet commercieel beschikbaar. Het is een recente ontdekking en pas een jaar of twee / drie geleden beschreven. De planten die nu in collecties aanwezig zijn, zitten in de collectie van specifieke mesem-liefhebbers die de bedoeling hebben deze planten zo snel mogelijk als zaad beschikbaar te maken. Dit om te voorkomen dat de commercie ongeduldig wordt, en de planten uit Zuid-Afrika zullen worden geroofd voor financiële winst. Hoewel ik me afvraag of de precieze plek waar deze planten voorkomen wel in het publieke domein ligt. Mijn planten hebben een afkomst ten zuidwesten van Garies. Maar dan is het nog goed zoeken op de vele heuvels en bergen in vele tientallen vierkante kilometers om dat kleine grut half onder de grond gekropen terug te kunnen vinden. Dus dan is het toch wel verdraaid handig als je weet op welke precieze GPS-coördinaat de planten zullen staan. Dat zal hopelijk nog niet bekend zijn, dus dan kan je beter een paar jaar wachten tot er zaad beschikbaar is in plaats van elke heuvel op de knieën zoekend af te gaan. Ik ben benieuwd op welk termijn dit plantje zich met een prijskaartje op de ELK laat zien…

    #7509
    Aiko
    Moderator

    Zijn er nog meer mensen naar de ELK geweest? En hoe hebben jullie het beleefd?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top