Skip to content

Home Forums Cactussen & vetplanten cactus meenemen uit Curacao

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #12594
    Rene51
    Deelnemer

    ik kom regelmatig op Curacao en heb één keer een klein melootje Macracanthus meegenomen.
    ik ga er in februari opnieuw heen en heb ea uitgezocht. De Melocactus Macracanthus staat niet op de Cites lijst. Is dus niet beschermd. Je mag echter uit geen enkel land plantmateriaal zonder speciale verklaring van afkomst meenemen, behalve als je in je koffer voor privédoeleinden enkele exemplaren doet. Je mag dan zelfs een paar kilo meenemen.
    Ik heb eerst aan de douane gevraagd hoe het werkelijk zit. Een duidelijk antwoord kreeg ik niet, echter ook geen bevestiging dat het alsnog niet mocht. ea staat op internet.
    Heeft iemand van jullie praktische ervaring hiermee? In feite mag ik dus een paar melootjes meenemen (zonder cephalium uit de tuin van vrienden). Ik zorg wel dat ik de regels op papier bij me heb.

    #13841
    Rene51
    Deelnemer

    Het is jammer dat begin dit jaar niemand gereageerd heeft. dus doe ik het zelf maar.
    De Melocactus Macracanthus staat wel op de Cites lijst maar niet als bedreigd. Op Curacao kun je deze cactus overal vinden. Soms wel even goed zoeken. We vonden ook enkele blauw geschilderde exemplaren die dienstdeden als markering voor een paarden pad. Op de kuststrook vanaf het vliegveld naar de Westpunt kun je letterlijk in deze cactussen doodvallen. Als integer liefhebber ga je desondanks niet zomaar iets uit de grond rukken. Dat levert meestal ook een Melo op die doodgaat. Dat geldt ook voor een Melo met cephalium. Als je de tijd neemt dan vind je zaadbessen. Ik heb er vele meegenomen en inmiddels gedeeld met cactusvrienden in België en Roemenië. Ze komen prima op. Het meest voor de hand liggend is dat je kleine zaailingen ‘oogst’. Sommige liefhebbers zijn van mening dat je dat juist niet moet doen omdat de kleintjes eerder de soort in stand houden dan de grote. Ik heb dat gelukkig kunnen oplossen door op een vuilnisbelt enkele zaailingen te ‘redden’ die nu vast niet meer zouden bestaan. Twee daarvan hebben gele en geen rode stekels. Volgens een cactusvriend zou het om de variëteit Citrinus gaan. Daarvan heb ik op het web geen enkele aanwijzing kunnen vinden. Ik had me voorbereid op controle op de luchthavens. Dat gebeurde niet. Ik heb nu enkele mooie exemplaren in mijn bezit (naast de genoemde) komend uit een tuin van een vriend (Coral Estate, grenzend aan het stulpje van Jeroen Pauw). Was net de tuinman voor, die gooit er regelmatig een aantal weg. Heb daarnaast enkele locals/vrienden uit Nederland betrokken bij de speurtocht. Vond er zelfs enkele op het Chogogo resort aan Jan Thiel baai, waar wij verbleven (laten staan dus). Onze vrienden zijn inmiddels ook meer cactuslover geworden. Verder verspreid ik de soort hier onder liefhebbers. Heb een goed gevoel aan de actie overgehouden, waarmee ik zeker niet iedereen aanraadt hetzelfde te doen. Wij kwamen in de periode dat er veel regen was gevallen, waardoor de wortels gemakkelijk loskwamen. Anders geef ik je weinig kans dat ze het overleven zonder ze te enten.

    #37405
    Kees
    Deelnemer

    Rene,

    Ik zie vanavond je posts. Nu vraag ik me af: heb jij zaadjes van melocactus macracanthos var. citrinus?

     

     

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top