Skip to content
#41507
Aiko
Moderator

Over wat voor geslachten hebben we het? Dat helpt al enorm er iets zinnigs over te zeggen.

Verreweg de meeste cactussen kunnen prima tegen temperaturen van -5C, mits ze al sinds september drooggehouden zijn en ingedroogd. Veel kunnen ook kouder aan tot -10C. Of het zo koud wordt weet ik niet, maar dat gebeurt zeker niet elke winter. Maar in maart mag je er wel vanuitgaan dat het in de nachten bij hooguit -5C blijft op z’n koudst.

Veel Afrikaanse (blad)succulenten zijn een stuk minder tolerant wat betreft vorst. Een hele lichte vorst is meestal ook geen groot probleem, maar ik zou mijn (winteractieve) succulenten niet echt kouder dan -3C willen hebben. Maar dan heb ik het over winteractieve succulenten zoals Conophytums, Massonia (en andere bolsucculenten). Met Tylecodons, Pachypodiums en Adeniums zou ik een stuk voorzichtiger zijn.

Maar voor het ene weekje kan je er denk ik wel prima op gokken aan de hand van de voorspelling op https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps&r=noordwest. Let hier vooral op de verwachten minimum temperature in de nachten.

Je kan ook altijd overwegen de meest gevoelige planten op een onverwarmde kamer in het huis te houden (desnoods zet ze ergens op de kast als je geen ruimte hebt) en alles wat redelijk robuust is kan je waarschijnlijk zonder problemen al in de kas terugzetten.

Back To Top