Skip to content
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Annemarie
    Deelnemer

Hallo, ik ben nieuw hier.
    ik heb een tricocereus (volgens mij is het terscheckii) van flink formaat (zo’n 60cm hoog). Om deze te laten overwinteren moest ik hem uit de pot halen en op een koele droge plek leggen. Nu heeft hij een vlek die een beetje verschrompelt en ik weet niet wat dat is, het lijkt uitdroging, maar kan dat zo lokaal??

ik heb hem inmiddels weer in pot gezet (en voor de foto even in het licht).  Ik hoop heel erg dat iemand hier mij kan vertellen wat er aan de hand is en vooral wat ik eraan kan doen.
    dankjulliewel!
    Annemari

Aiko
    Moderator

Mijn eerste gedachte zo zijn dat dit vorstschade is. Maar of dat kan en de plant daadwerkelijk aan vorst blootgesteld is, weet ik uiteraard niet.

Annemarie
    Deelnemer

Hey Aiko,

dankjewel voor je reactie. Hij lag in een souterrain, dus misschien is het daar toch onder de gewenste temperatuur geraakt (had ik niet verwacht).

ik ga er vanuit dat ik nu een trichocereus met littekens heb dan. Daar kan ik mee leven: wabi sabi!

Aiko
    Moderator

Met vorst denk ik vooral aan excessieve vorst. Niet een temperatuur net aan onder nul. En zelfs in een onverwarmd souterrain verwacht ik niet direct sterke vorst. Hoewel afhankelijk van waar je woont, uiteraard.

Daarnaast zou deze Trichocereus ook gewoon wel wat vorst moeten hebben. Maar kan me voorstellen dat kouder dan -5C voor specifiek deze soort (en veel andere zuilcactussen) ook weer spannend kan worden of ze dat aan kunnen. Is het kouder dan -5C geweest in die souterrain?

Annemarie
    Deelnemer

Nee het zal wellicht rond de drie graden geweest zijn maar echt geen -5! Kan de kou sneller invloed hebben als de wortels bloot liggen?

De plek lijkt zich overigens uit te breiden dus ik word wel echt een beetje zenuwachtig nu. De plek is wel echt droog, dat is zeker…..

Aiko
    Moderator

Als het zich verspreid, dan is dat geen goed teken. Wat ik zou doen, om zeker te weten dat het zich verspreid, is om met een stift de randen van de verkleuring te markeren. En zien of het zich voorbij die markering verspreid. Indien, dan is mijn enige raad om met een (schoon) mes de verkleuring weg te snijden tot je alleen nog gezond plantenweefsel ziet.

Daar wordt je plant niet mooier van, maar zal het het wel overleven.

Annemarie
    Deelnemer

Dankjewel!

ik ga het aan getaste deel weg snijden, het is heel duidelijk dat de plek groeit.
    jammer maar helaas.
    dank voor de hulp!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top