Skip to content

Home Forums Vraag & aanbod Planten / zaden / stekken aangeboden Als voorschotje op de zaadlijst! Gratis zaden van winterharde Opuntia’s

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #41360
    HenkC
    Deelnemer

    Na een goede oogst in dit eerste goede bloei-jaar in mijn 2 jaar oude ‘nieuwe’ cactus tuin heb ik de volgende zaden in een aanbieding:

    Opuntia polyacantha hybride uit eigen kweek. Bloei begint geel met rood hart en verloopt naar diep amber oranje. Bloemen kunnen tot wel 5 dagen aanhouden. Plant word redelijk hoog voor een polyacantha. +/- 30 cm bij mijn planten.

    Opuntia pottsii. Gele bloei verkleurd naar zalm. (zeldzame vorm uit Tatum NM) Klassieke pottsii groei.

    Opuntia macrorhiza. Bijna doornloze vorm met boter gele bloem met rood hart. (O. sphearocarpa) (Pawnee pass Colorado)

    De moeder planten zijn door mij uit zaad opgekweekt en hebben altijd buiten gestaan zonder afdak. Verschillende planten zijn inmiddels meer dan 20 jaar oud en dus aardig betrouwbaar in ons klimaat.

    De omschrijvingen zijn van de moederplanten. De kans is relatief groot dat de zaden niet soort-echt zijn aangezien er +/- 50 Opuntia taxon’s in mijn tuin staan. De meeste planten bloeien niet allemaal tegelijk, maar er is redelijk veel overlapping.

    Zaden zijn gratis + porto, in porties van 15.

    #41505

    Hallo HenkC,

     

    Ik zou graag deze zaden ontvangen. Maakt me niet uit dat het hybriden zijn, komen wellicht nog mooiere planten uit.

    Laat maar weten hoe je de porto wil ontvangen.

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijk groeten,

    Jos Huizer
    Welvaartstraat 6
    6681 LL  Bemmel

    #41506

    PS. Misschien planten ruilen in het voorjaar. Ik ben wel benieuwd naar jouw lijst. Vooral de pottsii.

    Groetjes,

    Jos

    #41514
    Marik
    Deelnemer

    Hallo Henk,

    Dat lijkt me heel aantrekkelijk om die zaden in mijn kas op te kunnen kweken, mag ik in aanmerking komen hiervoor?

    Zal ik jou een gefrankeerde, bubbeltjesplastic, envelop opsturen met mijn adresgegevens er op? Zullen we het verder  bespreken via mijn e-mail?

    Groet van Marik

     

    #41637
    Marik
    Deelnemer

    Wat is er met HenkC aan de hand?

    Hij biedt hier wat aan en daarop reageren mensen blij en verheugd en vervolgens blijft het stil….

    Op 31 januari’22  stuur ik hierover een berichtje naar de webmaster. Ik hoop dat er actie ondernomen wordt.

    #41639
    Marik
    Deelnemer

    Ik, Marik,  heb je mail ontvangen, Debbie, waarin je schrijft dat het niet jouw taak is, dit op te lossen.

    Maar misschien is dit interessant voor beginnende cactusvijgliefhebbers; zelf op een goedkope manier cactusvijg-zaadjes oogsten en zaaien van de Opuntia ficus-indica:

    https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/wooninspiratie/wat-doe-je-met/kweek-je-eigen-cactus

     

     

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top