Skip to content

Home Forums Cactussen & vetplanten Kleine Cactusjes

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #7385
    XiaoYaoYou
    Deelnemer

    Hallo,ik heb kleine Caktus plantjes gekregen(zie foto`s),maar zit met paar vragies
    a-heb gelezen dat je eigenlijk moet voelen of de aarde goed droog is om te weten dat ze water moeten,maar deze kleintjes bedekken het hele potje dus,je kan de aarde niet aanraken/voelen,dus ik heb de 1e X maar 3 weken gewacht,want zo te lezen kunnen ze beter te weinig water dan dat ze te VAAK water krijgen,ook zou Regenwater beter zijn,maar de 1e X viel er NIET genoeg regen in dus moets ik wel kraanwater geven,dan zou je het eerst 3 dagen moeten laten staan in de kamer?waarom 3 dagen(ivm temperatuur)halve dag lijkt me toch genoeg?!
    b-moet je deze Kakkers nog ompotten of voeding geven?

    #7389
    Aiko
    Moderator

    Ik zie geen reden om het water te laten staan om op temperatuur te komen. Ik geef mijn planten water rechtstreeks uit de regenton. Dat is in het voorjaar en najaar gewoon ijskoud.

    Regenwater is het beste water. Maar indien dat lastig te verzamelen is voor je, is water uit een sloot of meertje misschien een aardig alternatief?

    De ervaring leert dat planten uit een tuincentrum in een vreselijk grondmengsel staat. Het beste is dus de planten te verpotten in een niet al te grote pot. Als substraat kan je het beste een mengsel van één deel (gezeefde) potgrond nemen (waarbij je de grote stukken eruit filtert) en één deel steen / kiezels / grit (voor de drainage).

    #7388
    XiaoYaoYou
    Deelnemer

    bedankt voor info,ja ik las dat je met verpotten ze niet in grote potjes moet doen ivm de warmte die ze dan niet kunnen vasthouden,Ik weet niet of deze uit een tuincentrum komen.
    SUBSTRAAT? oke heb ik ff moeten opzoeken=google zegt ondergrond,dus plantjes moeten op een speciale ondergrond staan?
    ze staan nu gewoon in een aardewerk potje,maar daar zou een substraat in moeten,zodat het orange plastice omhulsel(met gaatjes waar t plantje en aarde in vast staat)niet op de bodem van dat potje staat,maar dus nog op zo`n mengsel(substraat)???

    #7387
    Aiko
    Moderator

    Informatie uit boeken moet je niet altijd even serieus nemen. Grootste gevaar bij succulenten is teveel water. Deze regel geldt eigenlijk altijd. Een grote pot heeft meer substraat dan een kleine pot, en houdt daarom meer vocht langer vast. Dat is voor veel soorten een doodsteek. Dus kleine potjes, waar de plant net aan comfortabel in past is een belangrijke leidraad (uitzonderingen daargelaten).

    Dat over warmte klinkt als grote onzin. Hooguit dat het verschil in warmte voor planten relevant is als een plant in de volle grond staat. Dan staan de wortels beschermd tegen hitte. Maar in elke pot zal er hitte zijn. Een grote pot zal nauwelijks minder hitte opnemen dan een kleine. En verder levert het alleen maar gevaar op qua vocht.

    Met substraat bedoel ik gewoon het grondmengsel. Dit grondmengsel moet water goed doorlopen (zodat het water evenredig wordt verdeeld door de pot) maar ook drainerend zijn (dat het water er tegelijk ook goed doorheen loopt en relatief snel uitdroogt). Dat bereik je door er stenen / grit doorheen te mengen.

    #7386
    XiaoYaoYou
    Deelnemer

    He Aiko(Japans?)met grondmengsel bedoel je dus gewoon de aarde waarmee het plantje in de wortels vastzit? en dus niet een laagje onder t potje(sory hoor,maar plantjes zijn voor mij helemaal nieuw)volgens mij loopt t water goed weg,want na 2 weken is de aarde helemaal droog,zou leuk zijn als ze lang goed blijven,daarom zoek ik van alles uit,maar ik ga vaak te ver-ja of niet als ze traks wel dood zijn.moet ik ze na verloop verpotten=nieuwe aarde met grit zoals jij zegt?en eventueel iets groter potje?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top